Polski pociąg pancerny Śmiały na fotografii z 1920 roku.

Wojna na szynach. Pierwsze pociągi pancerne i ich bitwy

Strona główna » XIX wiek » Wojna na szynach. Pierwsze pociągi pancerne i ich bitwy

Przez całą pierwszą wojnę światową operacje wojskowe pozostawały w dużym stopniu zależne od transportu kolejowego, jednak około 1918 roku można było zaobserwować zachwianie dotychczasowej równowagi. W miarę ciągły, choć nierównomierny puls transportów wojskowych przerywany zniszczeniami wynikającymi z głównych ofensyw, ustąpił miejsca prawdziwej wojnie na szynach.

Niemiecka i austro-węgierska ofensywa z 1918 roku (ta sama, która w zarodku zdusiła niepodległościowe aspiracje Litwinów i Estończyków) utorowała drogę do nowej fazy wojny, prowadzonej głównie lub wyłącznie wzdłuż najważniejszych linii kolejowych. Nie chodziło już tylko o logistykę. Sama wojna przeniosła się na tory.


Reklama


„Stawia się karabiny maszynowe, armaty, dobiera ludzi” i już

Do większości bitew między pociągami pancernymi, które były główną bronią w tych walkach, dochodziło na słabo zaludnionych obszarach, przez które przebiegało tylko kilka linii.

Miały one kluczowe znaczenie w walkach wokół Archangielska między bolszewikami, Francuzami i Amerykanami, toczonych głównie wzdłuż linii kolejowej prowadzącej do Wołogdy. Stanowiła ona nie tylko jedyną oś transportu, lecz także coś znacznie więcej: poza nią samą w okolicy była do zdobycia właściwie tylko zmarznięta ziemia.

Pociąg pancerny Śmiały. Fotografia z lat 1918-1919
Pociąg pancerny Śmiały. Fotografia z lat 1918-1919.

Zmagania o dostęp do Archangielska toczono głównie przy użyciu zaimprowizowanych jednostek, chałupniczo uzbrojonych i prowizorycznie opancerzonych. W walkach toczonych na terenie dawnego imperium takie wyposażenie było normą. Jak wspominał polski weteran takich bojów: „Bierze [się] zwykłe platformy, mości na nich spiętrzony wał saperskich worów, piaskiem napchanych, stawia karabiny maszynowe, armaty, dobiera ludzi”, i już!

Pociąg improwizowany i profesjonalny

Profesjonalnie zbudowane pociągi pancerne były oczywiście znacznie bardziej imponujące. W ich skład wchodziły specjalne wagony wyposażone w wieże artyleryjskie, opancerzone wozy uzbrojone w karabiny maszynowe, na rozmaite sposoby zabezpieczone wagony załogi (czasami zamiast stali stosowano beton, czasem musiały wystarczyć worki z piaskiem), lokomotywy osłonięte stalowymi płytami oraz wozy dowodzenia.


Reklama


Pojedynki pociągów pancernych stanowiły cechę charakterystyczną ofensywy węgierskich bolszewików na Słowacji w 1919 roku. W przeciwieństwie do potyczek w północnej Rosji walki te toczyły się o główne węzły komunikacyjne i niosły ze sobą poważne zagrożenie dla cywilnych mieszkańców miast.

W tym samym czasie estońska ofensywa przeciwko bolszewikom była wspierana przez szereg pociągów pancernych, a najcięższe walki toczyły się na stacjach kolejowych we wsi Paju i miasteczku Võru.

Zdobycie kontroli nad Paju miało znaczenie strategiczne: oznaczało, że czerwoni strzelcy łotewscy nie będą w stanie uzyskać wsparcia pociągów pancernych w walkach na Łotwie i w południowej Estonii.

Książka Macieja Górnego pt. Matka wynalazków. Jak Wielka Wojna urządza nam życie (Wydawnictwo Agora 2024) dostępna w przedsprzedaży.
Tekst stanowi fragment książki Macieja Górnego pt. Matka wynalazków. Jak Wielka Wojna urządza nam życie (Wydawnictwo Agora 2024).

Wojna kolejowa w Galicji

Również tocząca się setki kilometrów na południe od Estonii wojna między Polakami i Ukraińcami w Galicji była w pewnym sensie wojną kolejową. Lektura raportów wojskowych pokazuje, że czasami wojskowi jakby nie dostrzegali niczego, co nie znajdowało się w bezpośredniej bliskości torów:

[…] pociąg pancerny nr 16 z oddziałem piechoty i kawalerii dotarł, walcząc z nieprzyjacielem do Powórska, i odrzucił wroga na wschodni brzeg Stochodu. Most kolejowy na Stochodzie jest zniszczony.

W Powórsku zdobyto znaczną ilość materiału kolejowego (60 wozów szerokotorowych), amunicję i broń. […] Pociąg pancerny nr 15 wyjechał w kierunku do Hołob. W Hołobach znajdują się jeszcze ukraińscy kolejarze i słaba milicja.


Reklama


Przez wysadzenie mostu przez Niemców poza Hołobami został odcięty w Hołobach znaczny tabor kolejowy (podobno około 1000 wozów i 10 lokomotyw). Ukraińcy gorączkowo pracują nad naprawą mostu kolejowego […] 162 .

Pociąg pancerny „Śmiały”

Kronika bojowa polskiego pociągu pancernego „Śmiały” doskonale oddaje stopień uzależnienia obu stron od tego rodzaju broni. Pociąg ten był produktem z demobilu, co było typowe dla Galicji, gdzie stanęli naprzeciw siebie byli koledzy z armii habsburskiej, toczący wojnę przy pomocy sprzętu, który po sobie pozostawiła.

Pociąg pancerny Śmiały w latach 1918-1919. Armata na stanowisku bojowym
Pociąg pancerny Śmiały w latach 1918-1919. Armata na stanowisku bojowym.

Do niedawna „Śmiały” stanowił część węgierskiego pociągu pancernego, z którego operatywni Polacy wygospodarowali aż dwa: „Piłsudczyka” i właśnie „Śmiałego”. Najczęściej pociąg wspierał swoją artylerią piechotę, starającą się zdobyć jakąś miejscowość.

Bywał jednak też główną siłą takiego uderzenia, tocząc przy okazji pojedynki artyleryjskie z pociągami pancernymi przeciwnika. Do dramatycznych scen doszło w noc sylwestrową z 1918 na 1919 rok, kiedy:

[…] udało się Ukraińcom wysadzić mostek kolejowy między Chorośnicą a Sądową Wisznią i odciąć pociąg od tej ostatniej, którą równocześnie zaatakowały przeważające siły ukraińskie, wspierane artylerją.


Reklama


Podczas gdy część załogi zajęta była naprawą mostu, ostrzeliwanego przez Ukraińców, reszta w liczbie 16 pod komendą ppor. Stachowicza na wozie wysłanym z Sądowej Wiszni zaatakowała z flanki Ukraińców, wdzierających się na stację kolejową i przyczyniła się w ten sposób do odparcia ataku, po którym Ukraińcy, mając rannych i zabitych, cofnęli się w pobliskie lasy, skąd działaniem artylerji rozpoczęli ostrzeliwanie stacji kolejowej.

Walka polskiej załogi pociągu pancernego

Gros walk załoga pociągu toczyła jednak zupełnie samodzielnie. Składały się na nie wyprawy zwiadowcze, podczas których dochodziło do pojedynków artyleryjskich z nieprzyjacielem i starć z jego pociągami, ostrzeliwanie odcinków frontu, ale także wsi, zajmowanych przez Ukraińców.

Polski pociąg pancerny Śmiały na fotografii z 1920 roku.
Polski pociąg pancerny Śmiały na fotografii z 1920 roku.

Chwile odpoczynku pomiędzy walkami bywały z kolei przerywane odpieraniem drobniejszych ataków. Przy takim trybie prowadzenia wojny załoga ponosiła straty niemal bez ustanku; w zasadzie każdego dnia ktoś strzelał w stronę ich pociągu.

Broń i łup

W wojnie na dawnym terytorium Rosji pociągi były zarówno bronią, jak i łupem. Nawet rozpoznanie przeprowadzano za pomocą lokomotyw i, oczywiście, wzdłuż linii kolejowych.


Reklama


Saperzy wchodzący w skład załóg pociągów pancernych mieli pełne ręce roboty przy zwężaniu odcinków torów niezbędnych do przeprawy w wyznaczone miejsce.

Podczas walk na Białorusi, we wschodniej Polsce, w Ukrainie, na Łotwie i w Estonii widok pojedynkujących się pociągów nie należał do rzadkości. Znaczenie kolei dla wojny w tej części Europy pozostało niezmienne nawet wtedy, gdy na pierwszy plan wysunęły się inne formacje.

W kwietniu 1919 roku Wilno zostało wprawdzie zdobyte dzięki śmiałemu manewrowi polskiej kawalerii, a nie szarży pociągu pancernego, ale głównym celem ataku i tak stał się naturalnie dworzec kolejowy.

Źródło

Powyższy tekst stanowi fragment książki Macieja Górnego pt. Matka wynalazków. Jak Wielka Wojna urządza nam życie (Wydawnictwo Agora 2024).

Jak wielka wojna zmieniła świat?

Autor
Maciej Górny

Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Kamil Janicki

Historyk, pisarz i publicysta, redaktor naczelny WielkiejHISTORII. Autor książek takich, jak Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa, Wawel. Biografia, Warcholstwo czy Cywilizacja Słowian. Jego najnowsza książka to Życie w chłopskiej chacie (2024). Strona autora: KamilJanicki.pl.

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.