Za co w przedwojennej Polsce można było stracić prawo jazdy? Na stałe tylko z tych czterech przyczyn

Strona główna » Międzywojnie » Za co w przedwojennej Polsce można było stracić prawo jazdy? Na stałe tylko z tych czterech przyczyn

Punkty karne, nadmierna prędkość czy jazda pod wpływem alkoholu. Obecnie między innymi za to grozi utrata prawa jazdy. Czy przedwojenne przepisy były równie restrykcyjne? Z jakich przyczyn nieliczni automobiliści mogli zostać pozbawieni uprawnień do prowadzenia pojazdów?

W II Rzeczpospolitej nikt nie wpadł na pomysł „punktowania” wykroczeń drogowych. Kierowcy nie mogli jednak czuć się bezkarnie. Aby się o tym przekonać wystarczy sięgnąć po wydany w 1939 roku przez Automobilklub Polski poradnik pod tytułem Przepisy drogowe.


Reklama


Dla tych przewinień nie ma taryfy ulgowej

Znalazły się w nim między innymi informacje o tym, za co można było zostać „pozbawionym pozwolenia na prowadzenie”. Autorzy wymieniali cztery główne powody nałożenia takiej sankcji. Tuż przez wybuchem II wojny światowej odebranie uprawnień następowało:

1) jeśli kierowca, będąc w stanie nietrzeźwym, spowodował nieszczęśliwy wypadek,

Prawo jazdy można było stracić między innymi za spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu (domena publiczna).
Prawo jazdy można było stracić między innymi za spowodowanie nieszczęśliwego wypadku pod wpływem alkoholu (domena publiczna).

2) jeśli kierowca nie zatrzymał się w razie spowodowania nieszczęśliwego wypadku z ludźmi i nie okazał pomocy ofiarom wypadku,

3) w razie stwierdzenia u kierowcy przez lekarza urzędowego niezdolności organicznej lub psychicznej do prowadzenia pojazdów,

Wielkie historie co kilka dni w twojej skrzynce! Wpisz swój adres e-mail, by otrzymywać newsletter. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.

4) w razie skazania kierowcy zawodowego prawomocnym wyrokiem sądowym za przestępstwo, które świadczy o utracie wymaganych kwalifikacyj moralnych.

Dla łamiących stale przepisy

To jeszcze nie koniec. Podobnie jak dzisiaj, poza karą permanentną kierowcom przed wojną groziło też tymczasowe zatrzymanie prawa jazdy. Taka kara była wymierzana w razie:


Reklama


a) stałego niestosowania się do przepisów o ruchu drogowym,

b) nadużywania alkoholu,

c) powtarzania się nieszczęśliwych wypadków.

Notoryczne niestosowanie się do przepisów drogowych groziło czasowym odebraniem uprawnień (domena publiczna).
Notoryczne niestosowanie się do przepisów drogowych groziło czasowym odebraniem uprawnień (domena publiczna).

Jak podkreślano w Przepisach drogowych, odebranie uprawnień następowało dopiero „po uprzednim dwukrotnym pisemnym ostrzeżeniu władzy”. Autorzy poradnika poruszali również temat zwrotu prawa jazdy. Stwierdzali, że może on być uzależniony od:

(…) upływu pewnego terminu albo od wyniku sprawy karno-sądowej lub karno-administracyjnej, gdy okoliczności, które wpłynęły na decyzję władzy o odebraniu pozwolenia, będą przedmiotem takiej rozprawy.


Reklama


Poza tym stwierdzali, że odebranie pozwolenia na prowadzenie pojazdów mechanicznych może nastąpić „jedynie na podstawie decyzji starostwa (w Warszawie — Komisarz Rządu)”. Kierowca, którego to spotkało miał jednak prawo odwołać się do „władzy wyższej, co w decyzji powinno być zaznaczone”.

Przeczytaj też o pijanych kierowcach w przedwojennej Polsce. Czy naprawdę byli zupełnie bezkarni?

Bibliografia

  • Przepisy drogowe, Warszawa 1939

Prawda o życiu naszych pradziadków

Autor
Rafał Kuzak
Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.


Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Kamil Janicki

Historyk, pisarz i publicysta, redaktor naczelny WielkiejHISTORII. Autor książek takich, jak Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa, Wawel. Biografia, Warcholstwo czy Cywilizacja Słowian. Jego najnowsza książka to Życie w chłopskiej chacie (2024). Strona autora: KamilJanicki.pl.

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.