W 1924 roku w Stanach Zjednoczonych zarejestrowano 17,5 miliona nowych samochodów. Na tym tle rozwój motoryzacji w Polsce prezentował się wprost zatrważająco słabo.
W połowie lat 20. XX wieku samochód nie był już żadną technologiczną nowinką. W Ameryce, ale też w większości krajów Europy, stanowił coraz powszechniejszy i coraz tańszy środek transportu. W Polsce tak jednak nie było.
Mariusz W. Majewski, autor książki Rozwój motoryzacji w Drugiej Rzeczpospolitej, podaje dokładne statystyki z roku 1924, dotyczące całego kraju oraz poszczególnych województw. Szokują zwłaszcza liczby zebrane na Kresach Rzeczpospolitej.
Reklama
Ile samochodów jeździło po Polsce i po Warszawie?
Pół dekady po odzyskaniu niepodległości w całym kraju było 8401 aut (nie licząc pojazdów wojskowych). Z tego największą część stanowiły samochody osobowe (prawie 5500). Poza tym po Polsce jeździło prawie 2000 ciężarówek i 900 motocykli. Spalinowych pojazdów rolniczych (w kraju, którego gospodarka wciąż bazowała na uprawie roli) było z kolei zaledwie… niespełna pięćdziesiąt.
Najwięcej samochodów jeździło po Warszawie. Nawet ta liczba jest jednak porażająco niska. W milionowym mieście zarejestrowano 1376 aut. Jeden pojazd przypadał więc na przeszło siedemset osób. A realnie dwa razy więcej, bo w komisariacie miasta stołecznego Warszawy rejestrowano też pojazdy dla całego Mazowsza.
Motoryzacja na Kresach. Jeden samochód na 350 000 ludzi
Poza tym tylko po województwie poznańskim jeździło powyżej tysiąca aut – dokładnie 1061. Na całym polskim Śląsku było ich 842, w województwie krakowskim 456, łódzkim 415, lwowskim 369, a pomorskim – 360.
<strong>Przeczytaj też: </strong><u>Pierwszy w dziejach II RP awans polowy w Wojsku Polskim. Za co go przyznano?</u>Poza tym mieliśmy w Polsce kilka ogromnych województw, w których samochodów nie było… właściwie w ogóle! Na całej Wileńszczyźnie jeździło łącznie 41 aut. Na Wołyniu – 27, w stanisławowskim – 29.
Na koniec dwa ponure rekordy. W województwie poleskim pojazdów spalinowych było trzynaście, a w tarnopolskim – liczącym półtora miliona mieszkańców i rozciągającym się na przestrzeni 16 tysięcy kilometrów kwadratowych – łącznie tylko cztery.
Jeden samochód na, bagatela, 350 tysięcy osób.
Bibliografia:
- Majewski Mariusz W., Rozwój motoryzacji w Drugiej Rzeczpospolitej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016.
- Motor Vehicle Registrations 1895 – 1929, RailsAndTrails.com.
- Skorowidz miejscowości Rzeczypospolitej Polskiej opracowany na podstawie wyników Pierwszego Powszechnego Spisu Ludności z dnia 30 września 1921, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 1923.
Obrazek tytułowy: Auto. Ilustrowane czasopismo sportowo-techniczne. Ilustracja okładkowa z 1925 roku.
Reklama