Auto. Ilustrowane czasopismo sportowo-techniczne. Ilustracja okładkowa z 1925 roku

Ile było samochodów w przedwojennej Polsce? Ponura statystyka z 1924 roku

Strona główna » Międzywojnie » Ile było samochodów w przedwojennej Polsce? Ponura statystyka z 1924 roku

W 1924 roku w Stanach Zjednoczonych zarejestrowano 17,5 miliona nowych samochodów. Na tym tle rozwój motoryzacji w Polsce prezentował się wprost zatrważająco słabo.

W połowie lat 20. XX wieku samochód nie był już żadną technologiczną nowinką. W Ameryce, ale też w większości krajów Europy, stanowił coraz powszechniejszy i coraz tańszy środek transportu. W Polsce tak jednak nie było.

Mariusz W. Majewski, autor książki Rozwój motoryzacji w Drugiej Rzeczpospolitej, podaje dokładne statystyki z roku 1924, dotyczące całego kraju oraz poszczególnych województw. Szokują zwłaszcza liczby zebrane na Kresach Rzeczpospolitej.


Reklama


Ile samochodów jeździło po Polsce i po Warszawie?

Pół dekady po odzyskaniu niepodległości w całym kraju było 8401 aut (nie licząc pojazdów wojskowych). Z tego największą część stanowiły samochody osobowe (prawie 5500). Poza tym po Polsce jeździło prawie 2000 ciężarówek i 900 motocykli. Spalinowych pojazdów rolniczych (w kraju, którego gospodarka wciąż bazowała na uprawie roli) było z kolei zaledwie… niespełna pięćdziesiąt.

Najwięcej samochodów jeździło po Warszawie. Nawet ta liczba jest jednak porażająco niska. W milionowym mieście zarejestrowano 1376 aut. Jeden pojazd przypadał więc na przeszło siedemset osób. A realnie dwa razy więcej, bo w komisariacie miasta stołecznego Warszawy rejestrowano też pojazdy dla całego Mazowsza.

Minister spraw zagranicznych Aleksander Skrzyński wsiada do samochodu osobowego. 1925 rok (domena publiczna)
Minister spraw zagranicznych Aleksander Skrzyński wsiada do samochodu osobowego. 1925 rok (domena publiczna)

Motoryzacja na Kresach. Jeden samochód na 350 000 ludzi

Poza tym tylko po województwie poznańskim jeździło powyżej tysiąca aut – dokładnie 1061. Na całym polskim Śląsku było ich 842, w województwie krakowskim 456, łódzkim 415, lwowskim 369, a pomorskim – 360.

<strong>Przeczytaj też: </strong><u>Pierwszy w dziejach II RP awans polowy w Wojsku Polskim. Za co go przyznano?</u>

Poza tym mieliśmy w Polsce kilka ogromnych województw, w których samochodów nie było… właściwie w ogóle! Na całej Wileńszczyźnie jeździło łącznie 41 aut. Na Wołyniu – 27, w stanisławowskim – 29.

Na koniec dwa ponure rekordy. W województwie poleskim pojazdów spalinowych było trzynaście, a w tarnopolskim – liczącym półtora miliona mieszkańców i rozciągającym się na przestrzeni 16 tysięcy kilometrów kwadratowych – łącznie tylko cztery.

Jeden samochód na, bagatela, 350 tysięcy osób.

Bibliografia:

  1. Majewski Mariusz W., Rozwój motoryzacji w Drugiej Rzeczpospolitej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016.
  2. Motor Vehicle Registrations 1895 – 1929, RailsAndTrails.com.
  3. Skorowidz miejscowości Rzeczypospolitej Polskiej opracowany na podstawie wyników Pierwszego Powszechnego Spisu Ludności z dnia 30 września 1921, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 1923.

Obrazek tytułowy: Auto. Ilustrowane czasopismo sportowo-techniczne. Ilustracja okładkowa z 1925 roku.


Reklama


Autor
Kamil Janicki
Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.


Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.