Udział gwiazd i celebrytów w kampaniach reklamowych to żadna nowość. A przed wojną spece od promocji posuwali się o wiele dalej, niż by się mogło wydawać.
Za pioniera reklamy wśród aktorów w tamtych czasach uchodził Eugeniusz Bodo. Po sukcesach w [kabarecie] Qui Pro Quo jego reklamowa sława zaczęła zataczać coraz większe kręgi. W każdym programie kabaretowym ubierano go od stóp do głów w modne garnitury, eleganckie krawaty i buty. Żeby tylko w to.
Reklama
Chevroletka zgrabna jak kobietka
Gdy w 1928 roku uruchomiono w Polsce montownię samochodów osobowych marki Chevrolet, ruszyła potężna machina reklamowa prowadzona przez warszawskie przedstawicielstwo General Motors. W jej orbitę trafił też sławny aktor.
Rok później, zdobywszy uprawnienia w sławnej szkole jazdy samochodowej braci Reczków, został właścicielem modnego auta. A na scenie Morskiego Oka wyśpiewywał:
<strong>Przeczytaj też:</strong> Koszmarny dojazd, ciasne kwatery, woda odbijająca się jajem. Czym przyciągał najsłynniejszy kurort II RP?Chevroletka zgrabna jak kobietka,
Chevroletka bóstwo i kokietka.
Wzięła mnie swą linią i swą siłą,
Z nią używam sobie, że aż miło!
Chevroletka sześciocylindrowa!
(refren piosenki Chevroletka zgrabna jak kobietka, muz. Z. Karasiński i S. Kataszek, sł. A. Włast)
Chevroletka oto pasja nowa!
Gdy mnie dręczy cierpień nawał i życiowych burz,
Chevroletką jadę i już!
Pod koniec maja 1929 roku, gdy „dręczył go cierpień nawał i życiowych burz”, wybrał się Bodo z przyjaciółmi swoją chevroletką do Poznania. (…) Wycieczka na PeWuKę skończyła się jednak w połowie drogi i na dodatek tragicznie [w wypadku zginął aktor Witold Roland].
Reklama
Mimo prawnych [skazano go na 6 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu] i finansowych konsekwencji, jakie poniósł Bodo, dalej jeździł chevroletem. Przypadek? Ależ skąd!
Upust za udział w reklamie
[Kazimierza] Krukowskiego namówiono, aby użyczył swojej twarzy w reklamie Citroëna, proponując mu w zamian dziewięćdziesięcioprocentowy upust przy zakupie najnowszego modelu. Z podobnej okazji skorzystała Zula Pogorzelska, stając się właścicielką luksusowego auta marki Bugatti. [Dyrektor oraz założyciel wielu przedwojennych kabaretów Fryderyk] Járosy natomiast swoje pasje automobilowe realizował za pomocą samochodu marki Chrysler.„Automobilista sam sobie obiera marszrutę, ustala miejsce postojów i czas wypoczynku. Ubi garaż, ibi patria” – jak donosił tygodnik „Teatr i Życie Wytworne”, cytując go na swoich łamach.
<strong>Przeczytaj też:</strong> Najwięksi amanci przedwojennego kina. 10 aktorów, w których podkochiwała się twoja babciaNie dał także zapomnieć o sobie Antoni Chojnacki. Jego sklep przy Marszałkowskiej 109 odwiedzały tłumnie warszawianki szukające modnych wstążek, panowie zaś obdarzeni szczególnym darem elegancji jeździli tam po bieliznę, kapelusze i krawaty.
Aby jarmark próżności trwał dalej, w Morskim Oku o jego krawatach znowu śpiewała Karlińska:
Bo on nosi krawat od Chojnackiego,
Zawsze coś nowego, najmodniejszego.
Kobietki za nim biegną i każda woła:
Patrzcie, co za szyk.
Reklama
Bo on nosi krawat od Chojnackiego.
(refren piosenki Bo on nosi krawat od Chojnackiego, muz. J. Petersburski, sł. A. Włast)
Więc u dam ma wzięcie i robi krzyk!
I każda wkoło szyi jego chce krawatem być,
Jak od Chojnackiego deseniem lśnić!
Królowa przedwojennej reklamy
Z pomysłu kabaretu korzystały prasa i kino, przyczyniając się do narodzin aktorskiego gwiazdorstwa reklamowego. Możliwość dotarcia przez nich do ogromnej rzeszy ludzi uruchomiła lawinę reklamy.
Panie zajęły się futrami, umilały życie mydłem pachnącym jak egzotyczne kwiaty, zachwalały kosmetyki i słodycze. Jadzia Andrzejewska i Lena Żelichowska używały mydła Kremol.
Reklamowe akcje Hanki Ordonówny stały najwyżej. Zabiegali o jej udział producenci zegarków, śniegowców i pepegów oraz wielki admirator jej urody dr Luster, właściciel gabinetu lekarsko-kosmetycznego.
Wielkie historie co kilka dni w twojej skrzynce! Wpisz swój adres e-mail, by otrzymywać newsletter. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.
Kosmetyki i ubrania
W wielkomiejskiej prasie i zaściankowych brukowcach, w liczących się dziennikach, w specjalistycznych pismach i magazynach płynęły ogłoszenia wartkim strumieniem.
Na łamach tygodnika „Kino” puder Velour-Paris zachwalały na zmianę Maria Bogda i Loda Halama, a perfumy Vendôme Zula Pogorzelska.
Reklama
Uroda panów i ich popularność były także w cenie. Zazwyczaj rekomendowali modne ubiory. Tom i Żabczyński szyli garnitury u Molendy, Krukowski i Járosy nie tylko na pokazach mody stroili się w futra Apfelbauma. (…)
Reklamowa wolna amerykanka
Czy ktoś reklamę kontrolował? Niestety nie. Czy istniał sposób badania rynku odbiorców? Do kogo trafia, jakiego używa języka? Liczyła się jedynie każda możliwość dotarcia nawet do przypadkowego klienta, którego szukano wszędzie.
A że w teatrze, w kabarecie, w kinie i w prasie krzyżowały się wszystkie niemal drogi reklamy, tam jej było najwięcej i nieustannie powiększała obszar wpływów.
I mimo że doczekała się naukowego wsparcia, niewiele sobie robiła z faktu, że od 1925 roku Olgierd Langer, doktor ekonomii, absolwent Uniwersytetu Lwowskiego, prowadził w Wyższej Szkole Handlu Zagranicznego cykl wykładów pod wspólnym tytułem Organizacja sprzedaży i ogłaszania, że napisał pierwszy polski podręcznik reklamy Zasady ogłaszania.
<strong>Przeczytaj też:</strong> Największe gwiazdy przedwojennej Polski. 10 sławnych aktorek, za którymi szalały milionyUwzględniał w nim wszystkie jej formy i nośniki, także radio i odtwarzane na jego antenie reklamowe płyty. Jedną z nich nagrał Fogg:
Bo na to każdy się zgodzi mężczyzna
I każda pani potwierdzi to wam,
Że marki Opus wykwintna bielizna
To powodzenia trzy czwarte u dam
Reklama
Bo choć londyński garnitur ktoś włoży
(fragment piosenki Bo na to każdy się zgodzi mężczyzna, muz. A. Lenczowski, sł. H. Szpigiel)
I całym litrem szypru skropi tors,
Nikt dżentelmenem go nazwać nie może,
Gdy ma niemodny kołnierzyk i gors.
Długo jeszcze nauka szła swoim torem, a praktyka swoim. Doktor Langer zdążył w tym czasie ukończyć wydział ekonomii na Uniwersytecie Harvarda i powróciwszy do kraju, zaczął pracę w oddziale znanej do dzisiaj firmy reklamowej J. Walter Thompson.
Przez pewien czas łudził się nadzieją, że uda mu się zapanować nad reklamową samowolą. Szybko jednak stracił wiarę w sukces i z zadowoleniem przyjął funkcję attaché handlowego w konsulacie RP w Filadelfii.
Przeczytaj również czy jesteś człowiekiem honoru? Zasady kodeksu są czytelne i nieubłagane
Źródło:
Tekst stanowi fragment książki Ryszarda Wolańskiego pod tytułem Tango milonga, czyli co nam zostało z tamtych lat. Ukazała się ona w 2019 roku nakładem Domu Wydawniczego Rebis.
Polecamy
Tytuł, lead, śródtytuły i teksty w nawiasach kwadratowych pochodzą od redakcji. Tekst został poddany obróbce redakcyjnej w celu wprowadzenia większej liczby akapitów.