Wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego. Tak zmieniło się życie milionów mieszkańców Europy Środkowej

Strona główna » Nowożytność » Wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego. Tak zmieniło się życie milionów mieszkańców Europy Środkowej

W 1582 roku papież Grzegorz XIII wprowadził nowy kalendarz gregoriański. Stary – juliański ustanowiony przez Juliusza Cezara w 46 roku p.n.e. – zawierał zbyt wiele lat przestępnych, aby być dokładnym. Głowa Kościoła katolickiego zdecydowała się więc na radykalną zmianę. O tym jakie skutki przyniosło to Europie Środkowej pisze profesor Martyn Rady.

W celu skorygowania oryginalnego błędu Cezara Grzegorz XIII nakazał pominąć dziesięć dni z dotychczasowego kalendarza. Korekta ta miała ogromny sens astronomiczny – na mocy królewskiego dekretu natychmiast przyjęła ją Polska, a większość ziem Habsburgów w Europie Środkowej poszła w jej ślady.


Reklama


Wielka dezorientacja

Natomiast w Świętym Cesarstwie Rzymskim propozycja Rudolfa II, aby wprowadzić nowy kalendarz, spotkała się z odmową sejmu, który wiedziony własną biernością pozostawił decyzję poszczególnym miastom i panom.

Większość rejonów protestanckich trzymała się starego kalendarza aż do XVIII wieku i nawet potem, przyjmując tylko wariant kalendarza gregoriańskiego oparty na obliczeniach Keplera. Szwedzki kalendarz, stosowany wzdłuż części środkowoeuropejskiego wybrzeża Bałtyku, starał się przez pewien czas łączyć kalendarz gregoriański z juliańskim, przez co był sprzeczny ze wszystkimi innymi w Europie Środkowej.

Papież Grzegorz XIII (Lavinia Fontana/domena publiczna).
Papież Grzegorz XIII (Lavinia Fontana/domena publiczna).

Dla wielu zmiana kalendarza była dezorientująca. Jak skarżyła się grupa bawarskich chłopów: „Mamy do zapłacenia należności i czynsze, ale owoce jeszcze nie dojrzały. Żaden sklepikarz ani rolnik nie wie, kiedy powinien być w kościele. A na targ idziemy za późno”.

Inni mieszkańcy wsi zwracali uwagę na to, że niedźwiedzie wychodzą ze swoich legowisk w starym dniu Ofiarowania Pańskiego (15 lutego), a nie w nowym, a bydło wstaje w swoich oborach, aby uczcić narodziny Chrystusa wyłącznie w wigilię Bożego Narodzenia według kalendarza juliańskiego.


Reklama


Powód do nowych konfliktów

Ponieważ jednak to papież dał zgodę na nowy kalendarz, wielu protestantów podejrzewało jakiś podstęp, a przynajmniej sądziło, iż sprzedaż drukowanych konkordancji to przebiegły sposób na zarabianie pieniędzy.

Na Węgrzech opór społeczeństwa zmusił sejm do nałożenia w 1599 roku druzgocących kar pieniężnych za nieprzestrzeganie nowego kalendarza. Mimo to przez cały XVII wiek wielu protestantów zarówno na Węgrzech, jak i w Siedmiogrodzie w prywatnej korespondencji nadal używało starego kalendarza.

Artykuł stanowi fragment książki Martyna Rady’ego pt. Wspaniałe królestwa. Dzieje Europy Środkowej (Bellona 2023).
Tekst stanowi fragment książki Martyna Rady’ego pt. Wspaniałe królestwa. Dzieje Europy Środkowej (Bellona 2023).

W innych miejscach doszło do wybuchów przemocy. Jej najbardziej widoczne przejawy dotyczyły społeczności mieszanych, gdzie katolicy posługujący się kalendarzem gregoriańskim mieli protestanckich sąsiadów, którzy pozostali przy kalendarzu juliańskim. Wraz z wprowadzeniem nowego kalendarza obie religie obchodziły Wielkanoc i Boże Narodzenie w różnych dniach, co stwarzało okazję do zakłócania procesji i nabożeństw oraz obrzucania się oskarżeniami o bluźnierstwo.

Zainspirowane przez kaznodziejów, którzy nauczali, że nowy kalendarz musi nieuchronnie przyspieszyć dzień sądu, protestanckie tłumy w miejscach tak odległych od siebie jak Ryga w Inflantach i Augsburg w Bawarii w dni święte plądrowały katolickie kościoły w oczekiwaniu na spodziewaną apokalipsę.


Reklama


Dziesięć dni później (jedenaście po 1700 roku) ich ofiary brały rewanż. Podobnie było w części Polski i Litwy, gdzie prawosławni trzymali się starego kalendarza juliańskiego.

Pojednanie rozbiło się o daty

Szwajcaria podzieliła się – katolickie kantony i miasta przyjęły kalendarz gregoriański, podczas gdy ich protestanckie odpowiedniki pozostały przy juliańskim. Tam, gdzie kantony były mieszane, sejm konfederacji szedł na łatwiznę i pozostawiał decyzję lokalnym społecznościom. Z czasem większość z nich przyjęła kalendarz gregoriański, choć niektóre powróciły do starego stylu, ponieważ, jak twierdziły, „nie czuły się komfortowo” z nowym.

Rycina z 1582 lub 1583 przedstawiająca komisję do spraw zmiany kalendarza, której przewodniczy Grzegorz XIII (domena publiczna).
Obraz z 1582 lub 1583 przedstawiająca komisję do spraw zmiany kalendarza, której przewodniczy Grzegorz XIII (domena publiczna).

Odległa alpejska dolina Avers w Gryzonii trzymała się kalendarza juliańskiego aż do 1812 roku, a niektóre wioski w kantonie Appenzell do dziś dwukrotnie obchodzą dzień Nowego Roku i za każdym razem towarzyszy temu jodłowanie i głośne bicie w dzwony.

Appenzell to jednak uroczy wyjątek – wszędzie indziej w Europie Środkowej została wyznaczona granica. O ile w przeszłości można było wznieść się ponad podziały religijne, odtąd trzeba było zająć konkretne stanowisko. Kurs na pojednanie rozbił się o daty.

Źródło

Tekst stanowi fragment książki Martyna Rady’ego pt. Wspaniałe królestwa. Dzieje Europy Środkowej. Jej polaka edycja ukazała się nakładem wydawnictwa Bellona. Premiera już 22 listopada 2023 roku. Przekład: Piotr Tymiński.

Fascynujące dzieje Europy Środkowej

WIDEO: Kościelny taryfikator sprzed 250 lat

Autor
Martyn Rady

Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.