Znaki drogowe w przedwojennej Polsce. Było ich mniej niż 30, ale czy zrozumiesz wszystkie?

Strona główna » Międzywojnie » Znaki drogowe w przedwojennej Polsce. Było ich mniej niż 30, ale czy zrozumiesz wszystkie?

Obecnie w Polsce kierowcy powinni znać ponad 400 znaków drogowych. Przed wojną automobiliści mieli o wiele łatwiej. Musieli ich zapamiętać niespełna 30. Dzięki naszej galerii możecie sprawdzić, jak wyglądało oznakowanie dróg obowiązujące nad Wisłą tuż przed wybuchem II wojny światowej.

Statystyki związane z motoryzacją w przedwojennej Polsce były bezwzględne. Skutki wielkiego kryzysu oraz wygórowane podatki niemal przez całe lata 30. XX wieku skutecznie hamowały rozwój automobilizmu. W efekcie – poza dużymi miastami – samochód był prawdziwą rzadkością.


Reklama


Statystyki, które mówią wszystko

Wystarczy zajrzeć do Małego Rocznika Statystycznego z 1939 roku. Dowiadujemy się z niego, że kilka miesięcy przed niemiecką inwazją nad Wisłą zarejestrowanych było zaledwie 42 000 samochodów. Z tego aż 20% stanowiły ciężarówki. Również stan dróg prezentował się fatalnie (więcej pisałem o tym w odrębnym artykule).

Jednak jeżeli kogoś było już stać na samochód, to mógł się cieszyć niewyobrażalną dzisiaj swobodą. Ograniczenia były bardzo nieliczne, nie trzeba się też było przejmować alkomatami. Ale mimo wszystko należało przestrzegać znaków. Tych było zaś od 1938 roku niespełna 30. Poniżej ich wzory oraz oryginalne podpisy z wydanego tuż przed wojną przez Automobilklub Polski poradnika pod tytułem Przepisy drogowe.

Znaki ostrzegawcze

„Wygórowane mostki i poprzeczne ścieki przez drogę”. Może ktoś wie o jakie poprzeczne ścieki chodziło?

„Ostre lub niewidoczne zakręty”.

„Skrzyżowania lub rozwidlenia dróg”.


Reklama


„Zamykane przejazdy kolejowe”.


„Niezamykane przejazdy kolejowe”.

„Wszelkie inne niebezpieczne miejsce prócz oznaczonych na znakach 1-5”.

„Droga z pierwszeństwem przejazdu. Ustawia się na drodze, która nie ma pierwszeństwa przejazdu”.

Znaki zakazu i ograniczenia ruchu

„Zakaz przejazdu wszelkich pojazdów”.


Reklama


„Zakaz wjazdu przy ruchu jednokierunkowym”.

„Zakaz przejazdu wszelkich samochodów”.

„Zakaz przejazdu samochodów ciężarowych”.

„Zakaz przejazdu pojazdów konnych”.

„Zakaz przejazdu wszelkich pojazdów o ciężarze ponad określoną na znaku normę (w tonach)”.

„Zakaz przekraczania określonej na znaku szybkości jazdy przez wszystkie pojazdy”.

„Zakaz przekraczania przez samochody ciężarowe szybkości określonej na znaku”.

„Zakaz zatrzymywania wszelkich pojazdów”.


Reklama


Zakaz postoju (oczekiwania) wszelkich pojazdów.

„Znak zakazujący zawracania (możność zajmowania całej szerokości jezdni). Ustawia się przy wjazdach w ulice jednokierunkowe”.

„Zakaz używania sygnałów dźwiękowych”.

„Zakaz wyprzedzania”.

„Słupki wskaźnikowe ustawiane między znakiem ostrzegawczym przed przejazdem kolejowym niezamykanym rogatką, a samym przejazdem w kolejności liczonej od znaku ostrzegawczego”.


Reklama


Znaki nakazu

„Znak obowiązującego kierunku jazdy”.

„Znak obowiązkowego zatrzymania przed urzędem celnym”.

Znaki Informacyjne

„Znak dozwolonego pozostawiania pojazdów dla postoju”.

„Znak zalecający zachowanie szczególnej ostrożności jazdy”.

„Znak przydrożnych punktów opatrunkowych”.

„Tablica przed stacją benzynową (nazwa gatunku benzyny podana jest przykładowo)”.

A na zakończenie plansza z pozostałymi tablicami informacyjnymi.

Przeczytaj również o cenach samochodów w przedwojennej Polsce. Koszty zakupu i utrzymania najpopularniejszych modeli


Reklama


Prawda o życiu naszych pradziadków

Autor
Rafał Kuzak
5 komentarzy

 

Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.


Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Kamil Janicki

Historyk, pisarz i publicysta, redaktor naczelny WielkiejHISTORII. Autor książek takich, jak Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa, Wawel. Biografia, Warcholstwo czy Cywilizacja Słowian. Jego najnowsza książka to Życie w chłopskiej chacie (2024). Strona autora: KamilJanicki.pl.

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.