Czego nie wolno było robić przedwojennym kierowcom? Zakazów było zaskakująco niewiele

Strona główna » Międzywojnie » Czego nie wolno było robić przedwojennym kierowcom? Zakazów było zaskakująco niewiele

W innym tekście pisałem o wykroczeniach, za które kierowcy w przedwojennej Polsce mogli stracić prawo jazdy. A co z lżejszymi występkami? Czego w II RP nie wolno było robić nielicznym posiadaczom dwóch oraz czterech kółek?

Odpowiedź na te pytanie dają nam wydane przez Automobilklub Polski tuż przed wojną Przepisy drogowe. Autorzy poradnika wymieniali jedynie 12 zachowań, których musieli unikać kierujący pojazdami. Oto one.


Reklama


Według przedwojennych przepisów nie wolno było…

1. W stanie nietrzeźwym prowadzić pojazdu,

2. oddalać się od pojazdu bez uprzedniego ustawienia go po prawej stronie jezdni, jak najdalej od środka drogi, oraz bez zabezpieczenia go przed uruchomieniem przez osoby niepowołane (wyjąć kluczyk ze stacyjki!),

Przedwojenni kierowcy również musieli uważać jak parkują swoje samochody (domena publiczna).
Przedwojenni kierowcy również musieli uważać jak parkują swoje samochody (domena publiczna).

3. oddalać się od pojazdu jeżeli silnik pracuje,

4. dopuszczać do dymienia silnika,

5. używać pojazdu w sposób wywołujący hałas (przewody wydechowe silnika powinny być dokładnie uszczelnione, tłumik bez otworu wolnego wydechu, wszelkie zgrzyty mechanizmu i nadwozia usunięte),


Reklama


6. ładować pojazd ciężarowy ponad dopuszczalne obciążenie, względnie zabierać do pojazdu osobowego większą ilość osób, niż to jest wskazane w dowodzie rejestracyjnym,

7. ładować pojazd ciężarowy w ten sposób, aby szerokość ładunku była większa niż 2,5 m, a wysokość 4 m nad poziomem drogi,

8. prowadzić pojazd, nie posiadając przy sobie pozwolenia lub też prowadzić pojazd innej kategorii, niż jest wymienione w pozwoleniu na prowadzenie (prawie jazdy),

Warszawiaków, których nie było stać na samochód musieli tłoczyć się w tramwajach (domena publiczna).
Przedwojenny kierowca musiał pamiętać o tym, aby wsiadając za kółko mieć przy sobie prawo jazdy (domena publiczna).

9. używać pojazdu niezgodnie z jego przeznaczeniem, określonym w dowodzie rejestracyjnym,

10. prowadzić pojazd, będący w nieodpowiednim stanie technicznym (np. posiadający nadmierne luzy w mechanizmie kierowniczym, nie posiadający dobrze działających hamulców itp.) oraz niezaopatrzony we właściwe tablice rejestracyjne,


Reklama


11. prowadzić pojazd, nie posiadając przy sobie ważnego dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z kartą kontroli opłat Państwowego Funduszu Drogowego,

12. zezwalać na prowadzenie pojazdu osobie nieposiadającej pozwolenia na prowadzenie pojazdu, z wyjątkiem wypadków, gdy odbywa się nauka jazdy.

Większość zakazów dla kierowców sprzed 90 lat nadal obowiązuje (domena publiczna).
Większość zakazów dla kierowców sprzed ponad 80 lat nadal obowiązuje (domena publiczna).

Prawo i rzeczywistość

Jak łatwo zauważyć niemal wszystkie z wymienionych zasad obowiązują nadal, po prawie stuleciu.

Trzeba jednak jasno powiedzieć, że w II Rzeczpospolitej zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu był zupełnie martwym przepisem. Trzeźwości kierowców właściwie nie sprawdzano. Nie było aparatury, procedur ani kar. Obszernie pisał na ten temat Kamil w innym artykule. Pozostałe zakazy dało się już znacznie łatwiej wyegzekwować.

Bibliografia

  • Przepisy drogowe, Warszawa 1939.

Prawda o życiu naszych pradziadków

Autor
Rafał Kuzak
Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.


Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.