Toalety w starożytnej Grecji. Jak załatwiano się w kolebce zachodniej cywilizacji?

Strona główna » Starożytność » Toalety w starożytnej Grecji. Jak załatwiano się w kolebce zachodniej cywilizacji?

Historia defekacji w antycznej Grecji to nie dzieje postępu, ale wielkiego regresu. Minojska Kreta z czasów archaicznych (ok. 1700 roku p.n.e.) dysponowała spłukiwanymi toaletami podłączonymi do kanalizacji. Wielcy myśliciele pokroju Sokratesa (V wiek p.n.e.) czy Arystotelesa (IV wiek p.n.e.) nie mogli już nawet marzyć o podobnym luksusie.

W Grecji okresu klasycznego (V-IV wiek p.n.e.) domowe toalety z prawdziwego zdarzenia niemal nie istniały.


Reklama


Duże publiczne latryny, mogące przywodzić na myśl te, które w kolejnych wiekach zapełnią państwo rzymskie, też należały do rzadkości. Były za to nocniki, pola i ulice.

„Z domu wychodzą chłopcy, na siusiu niby”

Utwory ateńskich komediopisarzy potwierdzają, że za pilną potrzebą Grek nie udawał się do odpowiedniego pomieszczenia, ale najczęściej opuszczał budynek.

Arystofanes w swoich komediach nie uciekał od tematów związanych z załatwianiem potrzeb fizjologicznych (domena publiczna).
Arystofanes w swoich komediach nie uciekał od tematów związanych z załatwianiem potrzeb fizjologicznych (domena publiczna).

„O, z domu wychodzą chłopcy, na siusiu niby” – pisał Arystofanes w Pokoju (421 rok p.n.e.). W tym samym tekście przedstawił też scenę przyłapania pokątnego, ulicznego defekatora: „Człowieku, co robisz!? Rżniesz kupę?”.

Grek nie „wypróżnia żołądka w domu”

Z kolei bohater Chmur (ten sam autor, 423 rok p.n.e.) żalił się rzewnie na to, że narobił w… togę, bo nie dano mu wyjść z domu:


Reklama


Chociaż krzyczałem, chociażwrzeszczałem, że zaraz zesram się, to nie chciałeś na dwór mnie wynieść, o ty łajdaku. Za drzwi wypuścić, tylko dusiłeś, zmusiłeś, bym tu kupę narżnął.

Odprysk przekonania o tym, że kulturalny człowiek załatwia się za drzwiami można odnaleźć także w Dziejach szacownego Herodota.

Kamienne siedzisko egipskiej toalety. Powstało ono jakieś tysiąc lat przed tym jak Herodot dziwił się, że nad Nilem potrzebę załatwia się w domu (D. Denisenkov/CC BY-SA 2.0).
Kamienne siedzisko egipskiej toalety. Powstało ono jakieś tysiąc lat przed tym jak Herodot dziwił się, że nad Nilem potrzebę załatwia się w domu (D. Denisenkov/CC BY-SA 2.0).

Ojciec historii (czy jak wolą niektórzy: ojciec kłamstw) przedstawił dziwne jego zdaniem obyczaje Egipcjan i porównał je z greckimi. Szczególnie zszokował go na przykład fakt, że nad Nilem ludzie „wypróżniają żołądek w domu”.

„Dla człeka z pełnym brzuchem nie ma większego szczęścia”

Nie znaczy to jednak, że nacja filozofów, hoplitów i właścicieli niewolników nie miał niczego, co przypominałoby sedes.


Reklama


Historyk Andrzej Wypustek podkreśla, że w antycznej Grecji często kopano tak zwane koprones. To nie były jednak nawet sławojki, ale zupełnie prowizoryczne doły kloaczne. Czasem zaopatrywano je przynajmniej w drewniane siedziska.

W Atenach koprones były umiejscawiane, jak tłumaczy specjalista z Uniwersytetu Wrocławskiego, „przed domami, na skraju ulic”. W innych poleis – raczej na dziedzińcach.

Wielkie historie co kilka dni w twojej skrzynce! Wpisz swój adres e-mail, by otrzymywać newsletter. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.

W szczególnie fortunnej sytuacji byli ponoć mieszkańcy Teb. Komediopisarz Euboulos zachwycał się, że tam każdy posiada własny dół gnojny. „Dla człeka z pełnym brzuchem nie ma większego szczęścia” – komentował antyczny autor.

Na ulicę czy na pole?

Kopron stanowił, co ważne, dół wielofunkcyjny. Załatwiano się do niego lub zlewano tam odchody z nocników. W to samo miejsce wyrzucano też jednak odpadki, zwłaszcza organiczne (np. obierki).

Doły gnojne na planie wykopalisk prowadzonych w antycznym Halieis w Argolidzie. Rycina z pracy Oikos and Oikonomia: Greek houses, households and the domestic economy.

W miastach często cały „urobek” szybko trafiał pod nogi przechodniów. Archeolodzy odnaleźli koprones z IV wieku p.n.e., które miały otwarte odpływy, prowadzące prosto na ulice.

Na terenach rolnych bardziej ceniono zawartość dołów, a te bywały konstrukcjami dużymi i zaskakująco starannymi. Podmurowywano je, obudowywano, a gdy się zapełniały – wyciągano gnój by rozrzucić go na polach jako nawóz.

<strong>Przeczytaj też:</strong> Śmierć Heraklita z Efezu. Czy naprawdę zginął pokryty krowim łajnem i pożarty przez psy?

„Oj, kręci w brzuchu mi strasznie”

„W niezbyt urodzajnych regionach, jak południowa Argolida, zastosowanie takiej metody użyźniania mogło być szczególnie mile widziane” – podkreśla Bradley A. Ault w pracy Oikos and Oikonomia: Greek houses, households and the domestic economy.

Andrzej Wypustek dopowiada z kolei, że dla wielu właścicieli koprones było wręcz wskazane, by obcy ludzie zachodzili do nich i pozostawiali tam owoce własnej defekacji. Im więcej zebrało się gnoju, tym więcej można było nawieźć ziemi, albo – więcej zarobić na jego sprzedaży.


Reklama


W jednej z komedii Arystofanesa żona, pytana przez męża gdzie idzie, odparła: „Oj, kręci w brzuchu mi strasznie, mam boleści, więc do wychodka muszę iść”. Ale równie dobrze mogłaby powiedzieć: idę przygotować nawóz.

Przeczytaj również o tym ile zarabiały prostytutki w starożytnej Grecji?

Bibliografia

  1. Ault Bradley A., Oikos and Oikonomia: Greek houses, households and the domestic economy, “British School at Athens Studies”, t. 15 (2007).
  2. Wypustek Andrzej, Nocniki i gąbki, toalety i latryny – higiena osobista w świecie grecko-rzymskim, „Medycyna Nowożytna. Studia nad kulturą medyczną”, t. 20, z. 1 (2014).

Ilustracja tytułowa: Malowidło z antycznej greckiej wazy (Marie-Lan Nguyen/CC BY 2.5)

Autor
Kamil Janicki
Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.


Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Dołącz do nas

Kamil Janicki

Historyk, pisarz i publicysta, redaktor naczelny WielkiejHISTORII. Autor książek takich, jak Pańszczyzna. Prawdziwa historia polskiego niewolnictwa, Wawel. Biografia, Warcholstwo czy Cywilizacja Słowian. Jego najnowsza książka to Życie w chłopskiej chacie (2024). Strona autora: KamilJanicki.pl.

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach, Okupowana Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.