„Nawet muchy wiedzą, gdzie szukać pożywienia”. Najbardziej kuriozalne przedwojenne reklamy cukru

Strona główna » Międzywojnie » „Nawet muchy wiedzą, gdzie szukać pożywienia”. Najbardziej kuriozalne przedwojenne reklamy cukru

W II Rzeczpospolitej cukier był koszmarnie drogi. Kilogram potrafił kosztować równowartość nawet ponad 20 współczesnych złotych. Nic więc dziwnego, że przedwojenni spece od reklamy prześcigali się w pomysłach na promowanie jego spożycia. Efekty ich pracy mogą dzisiaj wprawiać w osłupienie.

Najsłynniejszym przedwojennym sloganem reklamowym był bez wątpienia ten wymyślony przez Melchiora Wańkowicza: „Cukier krzepi”. Powstał na potrzeby kampanii prowadzonej przez Związek Cukrowników Polskich. Na jej użytek przygotowano również dziesiątki rysunków oraz plakatów propagujących „białą śmierć”.


Reklama


Poniżej prezentujemy kilkanaście najbardziej pomysłowych, zabawnych a często kuriozalnych spośród nich…

Chcesz być silny jak koń? A może jak trzy konie? Nic prostszego, jedz cukier.

Marzy Ci się długie życie? Jedz cukier. Przecież powyższa statystyka nie może kłamać. To wszystko zasługa cukru.

Pragniesz, aby Twoje dziecko miało mocne kości? Zapomnij o wapniu. W końcu to nie żaden wapń, a właśnie cukier „wzmacnia kości” i co najważniejsze „w każdej postaci”.

Panowie, pamiętajcie, aby w czasie karnawału nie jeść żadnych ostrych przekąsek. Spożywajcie za to dużo cukru, a nie będziecie się „wyczerpywać”.

Jeżeli zastanawiacie się czy jakiś doktor R. Stankiewicz naprawdę istniał i napisał te słowa, to odpowiedź jest twierdząca. Dzisiaj jego koledzy po fachu jednak na pewno by się z nim nie zgodzili.

Nie wiem jak wy, ale ja po zobaczeniu tej reklamy zastanawiam się czy nie stworzył jej jakiś sabotażysta. W końcu jegomość trzymający w ręku kostkę cukru ani nie wygląda jakby był równy królom (bardziej kloszardom), ani tym bardziej nie prezentuje się jak okaz zdrowia…


Reklama


A czy Ty MATKO żałujesz swojemu dziecku cukru? Jeżeli tak, to powinnaś się zastanowić, w końcu to „najskuteczniejszy środek odżywczy”.

Jeżeli nie przekonały Was prozdrowotne walory cukru, to może weźmiecie pod uwagę argumenty natury ekonomicznej?

Cukier sekretem udanego związku? Jak widać przedwojenni spece od reklamy potrafili w bardzo kreatywny sposób wykorzystywać dobrze znane przysłowia.

Pamiętajcie, aby następnym razem, gdy zamówcie kawę lub herbatę konieczni zażądać podwójnej porcji cukru. Szkoda tylko, że dotyczy to jedynie Warszawy. Mieszkańcy innych miast muszą obejść się smakiem.

Na koniec koronny argument przemawiający za jedzeniem cukru. W końcu muchy nie mogą się mylić…

Autor
Rafał Kuzak
2 komentarze

 

Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.


Reklama

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Kamil Janicki

Historyk, pisarz i publicysta, redaktor naczelny WielkiejHISTORII. Autor książek takich, jak Damy polskiego imperium, Pierwsze damy II Rzeczpospolitej, Epoka milczenia czy Damy złotego wieku. Jego najnowsza pozycja to Seryjni mordercy II RP (2020).

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski, mitów i przekłamań. Współzałożyciel portalu WielkaHISTORIA.pl. Autor kilkuset artykułów popularnonaukowych. Współautor książek Przedwojenna Polska w liczbach oraz Wielka Księga Armii Krajowej. Zajmuje się również fotoedycją książek historycznych, przygotowywaniem indeksów i weryfikacją merytoryczną publikacji.

Aleksandra Zaprutko-Janicka

Historyczka i pisarka. Autorka książek poświęconych zaradności polskich kobiet w najtrudniejszych okresach naszych dziejów. W 2015 roku wydała „Okupację od kuchni”, a w 2017 – „Dwudziestolecie od kuchni”. Napisała też „Piękno bez konserwantów” (2016). Obecnie jest dziennikarką Interii.

Wielkie historie w twojej skrzynce

Zapisz się, by dostawać najciekawsze informacje z przeszłości. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.

Drodzy Czytelnicy! Nasza strona (jak niemal wszystkie inne) wykorzystuje pliki cookies i podobne technologie, między innymi po to, by dostosowywać treści reklamowe do zainteresowań i preferencji użytkowników. Aby to robić, potrzebujemy Waszej zgody.

Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Ingens Media Sp. z o.o. oraz naszych zaufanych partnerów, twoich danych osobowych zapisanych w plikach cookies i innych podobnych technologiach w celu marketingowym, obejmującym w szczególności wyświetlanie spersonalizowanych reklam.

Zgoda nie jest obowiązkowa. Możesz też w dowolnym momencie ją cofnąć. Szczegóły dotyczące naszej polityki prywatności, zakresu zgód, a także wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w naszej polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje na temat zasad przetwarzania danych oraz twoich uprawnień z tym związanych.

Poprzez korzystanie z serwisu bez zmieniania ustawień prywatności w twojej przeglądarce internetowej wyrażasz zgodę na przechowywanie w Twoim urządzeniu końcowym plików cookies i innych podobnych technologii służących do dopasowywania.