Reklamy papierosów w II RP. Twierdzono, że palić mogą nawet chorzy

Przedwojenna prasa bombardowała czytelników reklamami papierosów. Przekonywano, że są one łagodne w smaku. Nadają się idealnie na prezent. A nawet, że „odnikotynowane mogą palić wszyscy, niezależnie od stanu zdrowia”.

Druga Rzeczpospolita była prawdziwym rajem dla palaczy. Ceny papierosów – regulowane na mocy rozporządzenia ministra skarbu – były skrojone dosłownie na każda kieszeń (pisałem o tym w innym artykule). Z kolei Państwowy Monopol Tytoniowy nie szczędził grosza na reklamy.


Wybraliśmy dla Was kilkanaście najciekawszych z tych, które pojawiały się na łamach polskich czasopism w latach trzydziestych. Oto one.

5 papierosów za 12 złotych

Wprowadzając na początku lat 30. do sprzedaży nowe marki papierosów Polski Monopol Tytoniowy postawił bardzo mocno na promocję. Owocem tej strategii była między innymi powyższa reklama, skierowana do zamożnych palaczy. W końcu na zapłacenie równowartości ponad 12 obecnych złotych za pięć nili stać było tylko ludzi o naprawdę zasobnym portfelu.

Przeczytaj też: Litwini nigdy nam nie wybaczyli tego podstępu. Ale Polacy są z niego niesamowicie dumni

Oferta dla niezdecydowanych

Pięć w jednym? Czemu nie. Dla niezdecydowanych, co do ulubionej marki papierosów Polski Monopol Tytoniowy miał taką oto ofertę. Tutaj cena była już bardziej przystępna.

Prawdziwa radość palaczy

No i jak tu nie rzucić wszystkiego i nie popędzić do najbliższej trafiki po syreny, tatry, egipskie przednie lub obstalunkowe? Przecież „wszyscy palacze w zgodnym zachwycie witają ukazanie się nowych sort papierosów”. Bez dwóch zdań była to prawdziwa radość palaczy.


Zawsze pożądane

A tutaj z kolei reklama samych papierosów obstalunkowych.

Wielkie historie co kilka dni w twojej skrzynce! Wpisz swój adres e-mail, by otrzymywać newsletter. Najlepsze artykuły, żadnego spamu.

Wytworne i łagodne w smaku

Do kompletu egipskie przednie po 10 groszy (w przeliczeniu około złotówki) za sztukę.

Eksperci, znawcy palacze

Reklama zamieszczona w Informacyjnym Kalendarzu wojskowym z 1937 roku. Jak przystało na komunikat skierowany do żołnierzy, jest krótko i konkretnie.


Jej ulubiony papieros

Lata 30. to również nachalna reklama papierosów w prasie kobiecej. Pewne marki tworzono ściśle z myślą o paniach. Dowód powyżej.

Filtr zmienia wszystko

Jak widać na załączonym obrazku, filtr w papierosach Dames wszystko zmieniał. Nie dość, że łagodził dym, to jeszcze podnosił „znakomicie smak i aromat”.

Przeczytaj też: Sto lat temu to były zakazane słowa, dla wtajemniczonych. Dzisiaj używa ich każdy. O jakie wyrazy chodzi?

Czy Pani paliła już Korale?

I kolejna „kobieca” marka przedwojennych papierosów. Slogan nęci palaczki subtelnym aromatem i tym, że są one „w miarę łagodne”.

Zapal lot-y w czasie lotu z LOT-em

Polski Monopol Tytoniowy pomyślał nawet o miłośnikach naszego narodowego przewoźnika lotniczego (przeczytaj również o tym kiedy można było palić w czasie lotu). Specjalnie dla nich przygotowano markę papierosów LOT.


Dymek przy brydżu

W związku z tym, że ulubioną grą karcianą międzywojennych elit był brydż, na rynku nie mogło zabraknąć również papierosów dla „amatorów bridge’a”,

Papierosy na święta

Papierosy, jako prezent pod choinkę? Jak widać w dawnej Polsce był to dobry pomysł. Przynajmniej zdaniem marketerów Monopolu.

Przeczytaj też: Największa katastrofa lotnicza przedwojennej Polski. Zginęli wszyscy pasażerowie i członkowie załogi

Palić każdy może

A na koniec mamy dla Was chyba najbardziej kontrowersyjną z dzisiejszej perspektywy przedwojenną reklamę papierosów. Jej autorzy twierdzili, że „papierosy odnikotynowane mogą palić wszyscy niezależnie od stanu zdrowia”. Ciekawe co na to obecni lekarze?

Zobacz również jak wyglądały podróże lotnicze w przedwojennej Polsce. Bilety za 40 złotych i 15 kg bagażu podręcznego


Bibliografia

  • „Bluszcz”, 1930-1933.
  • Informacyjnym Kalendarzu wojskowym 1937, Warszawa 1937.
  • Kalendarz Ilustrowanego Kuryera Codziennego 1934. Kraków 1934.
  • „Kobieta Współczesna”, 1931-1932.
  • „Światowid”, 1930-1939.

Ilustracja tytułowa: obraz Hugo Simberga Ogród Śmierci.

Autor
Rafał Kuzak
2 komentarze
  • To ja poproszę żeby obraz był pełny podanie statystyk o średnich zarobkach w Polsce z lat 1926-1939 ??? 🙂
    A tak z tego co pamiętam mój dziadek uprawiał w ogródku ponieważ w latach dzieciństwa mieszkałem na wsi w południowej Polsce i ztego co mówił mój tata od zawsze dziadek sadził tytoń i kręcił skręty , czy były zdrowe …..???? Patrząc na skład obecnego pożywienia jakie się sprzedaje w Polsce czyli wszystkie składniki pod tytułem E…………zaczynam powoli wierzyć że tamten tytoń to nie ten sam co obecnie . Zresztą od jakiegoś czasu sam sobie wędzę i nagle okazuje się że to co zrobię może leżeć w lodówce 35-60 dni w lodówce i tylko obsycha a wystarczy dla porównania kupić cokolwiek w sklepie pod tytułem wyrób tradycyjny w cenie powyżej 35 PLN i już po dwóch tygodniach nadaje się tylko dla moich dwóch owczarków podhalańskich choć i tak one wolą to co ja uwędzę , więc co jest zdrowsze ??? 🙂
    Pytanie czy rozwój cywilizacji i bieg do komercjalizacji wszystkiego nas szybciej nie zabija ????

  • Co dziś na ekranie?
    filmvod.pl –
    To Największa wyszukiwarka legalnych filmów i seriali online!
    Znajdziesz tam filmy takie jak:
    365 Dni (2020) Czy Sala samobójców. Hejter 2020

    Setki filmów w jednym miejscu a to wszystko z dożywotnim dostępem

Dołącz do dyskusji

Jeśli nie chcesz, nie musisz podawać swojego adresu email, nazwy ani adresu strony www. Możesz komentować całkowicie anonimowo.

Wielka historia, czyli…

Niesamowite opowieści, unikalne ilustracje, niewiarygodne fakty. Codzienna dawka historii.

Dowiedz się więcej

Kamil Janicki

Historyk, pisarz i publicysta, redaktor naczelny WielkiejHISTORII. Autor książek takich, jak Damy polskiego imperium, Pierwsze damy II Rzeczpospolitej, Epoka milczenia czy Damy złotego wieku. Jego najnowsza pozycja to Damy przeklęte. Kobiety, które pogrzebały Polskę (2019).

Rafał Kuzak

Historyk, specjalista od dziejów przedwojennej Polski, mitów i przekłamań. Współautor książki „Wielka Księga Armii Krajowej”. Zastępca redaktora naczelnego WielkiejHISTORII. Zajmuje się również fotoedycją książek historycznych, przygotowywaniem indeksów i weryfikacją merytoryczną publikacji.

Anna Winkler

Doktor nauk społecznych, filozofka i politolożka. Zajmuje się przede wszystkim losami radykalizmu społecznego. Interesuje się historią najnowszą, historią rewolucji i historią miast, a także kobiecymi nurtami historii. Chętnie poznaje dzieje kultur pozaeuropejskich.

Aleksandra Zaprutko-Janicka

Historyczka i pisarka. Autorka książek poświęconych zaradności polskich kobiet w najtrudniejszych okresach naszych dziejów. W 2015 roku wydała „Okupację od kuchni”, a w 2017 – „Dwudziestolecie od kuchni”. Napisała też „Piękno bez konserwantów” (2016). Obecnie jest dziennikarką Interii.

Drodzy Czytelnicy! Nasza strona (jak niemal wszystkie inne) wykorzystuje pliki cookies i podobne technologie, między innymi po to, by dostosowywać treści reklamowe do zainteresowań i preferencji użytkowników. Aby to robić, potrzebujemy Waszej zgody.

Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Ingens Media Sp. z o.o. oraz naszych zaufanych partnerów, twoich danych osobowych zapisanych w plikach cookies i innych podobnych technologiach w celu marketingowym, obejmującym w szczególności wyświetlanie spersonalizowanych reklam.

Zgoda nie jest obowiązkowa. Możesz też w dowolnym momencie ją cofnąć. Szczegóły dotyczące naszej polityki prywatności, zakresu zgód, a także wycofania i niewyrażenia zgody znajdziesz w naszej polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje na temat zasad przetwarzania danych oraz twoich uprawnień z tym związanych.

Poprzez korzystanie z serwisu bez zmieniania ustawień prywatności w twojej przeglądarce internetowej wyrażasz zgodę na przechowywanie w Twoim urządzeniu końcowym plików cookies i innych podobnych technologii służących do dopasowywania.